Dembitzer Music
Kontakt
Katalog
Muzyka
Teksty
Obrazy
Biogram
Strona główna
IRENEUSZ SOCHA
Polin







Ireneusz Socha - Polin (CD-R)
Mathka / Dembitzer Music 007 (2012) 
20:24

 
[01] Coming                      
[02] Hate Speech
[03] Paradise in Bilgoraj
[04] What Remains                     
[05] Haunted Fields
[06] Champagne, Girls and Cabaret
[07] Eternal Question
[08] Won't Sleep Tonight                     
[09] Going



| Posłuchaj / Listen to Polin |



Ireneusz Socha – composition, sampling, sequencing, percussion

Jarosław Bester – bayan
Jarosław Lipszyc – voice


Polin to coda do Sztetlach – płyty Ireneusza Sochy wydanej przez Dembitzer Music w 2005 r. – na której muzycy tacy, jak m.in. Tomasz Gwinciński, Paweł Szamburski, Yuriy Yaremchuk, Raphael Rogiński i Jarosław Bester, wykonują własne opracowania pieśni Szymona Laksa Elegia żydowskich miasteczek. Na Polin Socha rozwija swoją metodę twórczą, konsekwentnie kontynuując wcześniejsze poszukiwania muzyczne i literackie. Polin to kompozycja z gatunku kolażu dźwiękowego – stworzona głównie przy użyciu próbkowania, sekwencjonowania i montażu studyjnego. Warstwa elektroniczna jest dopełniona partiami głosu, perkusji i akordeonu guzikowego. Utwór ma wyraźną budowę członową i składa się z 9 powiązanych ze sobą, płynnie następujących po sobie części: Przyjście, Mowa nienawiści, Biłgoraj, czyli raj, To, co zostało, Nawiedzone pola, Szampan, dziewczyny i kabaret, Odwieczne pytanie, Dziś nie zasnę oraz Wyjście. Części te tworzą niechronologiczną, surrealistyczną narrację osnutą na kanwie wydarzeń związanych z historią Żydów w Polsce. Utwór ma charakter eseju muzycznego, w którym autor chętnie i często sięga po cytaty dźwiękowe: m.in. próbki zaczerpnięte z nagrań utworów Szymona Laksa i Mariana Hemara oraz przemówienia Władysława Gomułki z 1968 r. Te zmontowane są w taki sposób, aby umieszczenie ich w nieoczekiwanym kontekście tworzyło ich nowe znaczenia. Utwór zaprezentowany na tej płycie powstawał w latach 2004-2011. Najpierw jako czysto elektroniczny szkic dla potrzeb grupy Najduchy Jacka Podsiadły. Jeden z członów kompozycji – pod nazwą Marcowe demony – znalazł się na płycie Radio Świetlicki, dodatku do miesięcznika Lampa nr 2/2004. W swoim właściwym kształcie utwór został wykonany po raz pierwszy przez Ireneusza Sochę wraz z The Cracow Klezmer Band w klubie Alchemia 24 czerwca 2005 r. podczas 15. Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie. Alternatywna wersja utworu powstała na zamówienie Raphaela Rogińskiego i została zaprezentowana w jego instalacji dźwiękowej Pamięć kamienic na ul. Próżnej podczas 5. Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera w 2008 r.
  

The piece presented on this CD was created on and off between 2004 and 2011. A sketch of the piece was originally written for the Jacek Podsiadło’s Najduchy poetry and music project. The first mix of “Polin” was premiered during the 15th Jewish Culture Festival in Cracow performed live by Socha with the Cracow Klezmer Band at the Alchemia club on June 24, 2005. In 2008, an alternative mix of “Polin” was commissioned by Raphael Rogiński as a part of his hörspiel/installation project during the 5th Jewish Culture Festival in Warsaw. Dealing with Polish-Jewish history, politics and culture, “Polin” is an electronic/plunderphonic/played coda to “Sztetlach”, leading the story on through some new sound and contextual labyrinths.





| ZAMÓW |      | ORDER |